{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tavshedspligt
  • #1   18. sep 2012 HD resultater registreres i hundeweb, så det kan alle jo se... Tænker jeg.

men ellers nej det ved jeg ikke..

• #2   18. sep 2012 Jeg vil mene at det kan være en overtrædelse af persondataloven. Men har aldrig hørt om en sag.

• #3   18. sep 2012 Jamen hvis det nu er en der ikke registere data...

Jeg troede faktisk de havde tavsheds pligt da det jo på sin hvis er personlige papir....

• #4   18. sep 2012 Her er Den Danskedyrlægeforenings etiske kodeks som nævner foreningens holdning til tavshedspligten (se nederst på siden)

(link fjernet)

Men hvad konsekvensen for et brud på dette ved jeg ikke hvad er.

• #5   18. sep 2012 Læste lige videre; man kan klage til etisk nævn ved brud på etisk kodeks:

(link fjernet)

Men det kræver selvfølgelig at dyrlægen er medlem af foreningen. (hvilket de fleste vel er)

• #6   18. sep 2012 Jeg tror ikke der findes seriøse virksomheder i Danmark der ikke registrerer data om deres kunder.
    Dyrlæger har jo ikke personligeoplysninger. Og oplysninger om en hund er vel ikke anderledes end de oplysninger en mekanikker har om en bil.

• #7   18. sep 2012 Okay.. Men det vil sige jeg vil kunne gå ned til en dyrlæge og spørg på en hvilken som helst hund og få afvide hvad den har fejlet... syntes ikke en und kan samlignes med en bil... Selvf registere dyrlægerne hvad de laver på hunden mm men det jeg mener er og de virkelig bare må vidregive oplysningerne til en trejde person.

LS Jeg kigger lige dine link smiley

• #8   18. sep 2012 Men etisk kodeks er vel ikke lov, så i pricippet må de godt... eller er det mig der misforstår noget...

Men så blev jeg da så klogere

• #9   18. sep 2012 I det sidste og mit nuværende job står det i min ansættelseskontrakt, at jeg har tavshedpligt om virksomheden og kundernes oplysninger.
    Jeg vil mene at det er underforstået i et hvert job.
    Men lovgivning er en anden sag.

• #10   18. sep 2012 Nå ja det er selvfølgelig rigtig... men man ser jo ikke dyrlægernes ansættelse kontrakt :)) Det står der i øvrigt også i min egen heeh smiley

• #11   18. sep 2012 Hvis en dyrlæge sælger/giver navnene på de ejere der har hunde med HD til et andet firma, som så sender en reklame, bryder h*n klart persondataloven.
    Men om det kan bruges må komme an på en retssag. Persondataloven er blevet brugt til flere kreative sager.

• #12   19. sep 2012 om det er direkte ulovligt ved jeg ikke, MEN noget helt andet er, om det er smart for en dyrlæge at gøre, jeg tror ikke at dyrlægen skulle gøre det ved ret mange kunder før det røgtes og folk flytter...for hvem vil ikke blive sur over det....

• #13   19. sep 2012 Jeg tænker hvorfor skulle man have interesse i at holde ens hund ex. HD resultater ''hemmelige' overfor andre??

...der ville mine alarm klokker blinke hvis det er en der vil lave opdræt på sin hund.

• #14   19. sep 2012 det plejer de ikke at må, ved det da jeg søgte oplysninger på en af mine hvalpe, ,der blev sagt det måtted de ikke gøre

• #15   19. sep 2012 Nu har Sverige en anden lov om persondata end vi har mener jeg og derovre har dyrlæger tavshedspligt, man kan ikke f.eks hvis man skal købe en hest , ringe til eks Helsingborgs dyrehopsital og få oplysninger om hestes evt sygdomme fra jorurnalen, mon ikke det er nogenlunde det samme i DK.

• #16   19. sep 2012 Reiki Det er jo ikke det sagen handler om, sagen handler om der er tavshedpligt eller ej, hd var bare det eneste jeg lige kunne komme på som dyrlægen kunne udleveret...

• #17   19. sep 2012 Jeg tror at dyrlæger har tavshedspligt, iflg dette jeg fandt
    Tavshedspligt efter straffeloven gælder desuden for personer, der arbejder under offentlig beskikkelse (straffeloven § 152 b). Det drejer sig f.eks. om læger, tandlæger, sygeplejersker, fodterapeuter, dyrlæger, apotekere, advokater, revisorer, ejendomsmæglere, translatører og tolke.
    men de har iflg loven oplysningspligt hvis det er en sygdom der skal rappoteres til det offentlige, men ikke til privat personer, mener jeg.

• #18   19. sep 2012 Dyrlægen har tavshedspligt, med mindre du har givet lov til at informationerne må deles med andre. F.eks. ved en rekvitation til dkk.
    Der er så visse undtagelser hvor de skal indberette visse ting, men generelt har de tavshedspligt.

• #19   19. sep 2012 Vi er som dyrlæger ikke underlagt tavshedspligt i strafferetslig forstand MED MINDRE vi er offentligt beskikkede (dvs hvis vi f.eks. skal vidne i en dyreværnssag el.lign.). Vi har dog det etiske kodeks, som der linkes til ovenfor, men det henviser i højere grad til personfølsomme oplysninger om klienten eller oplysninger, som kan være skadelige for klintens erhverv og ikke til en hunds hd-status. Jeg tror dog de færreste dyrlæger ville udlevere oplysninger om andre folks hunde - det er almindelig skik og brug!

• #20   19. sep 2012 Maj-Britt, ok tak, jeg kunne heller ikke finde andet på nettet end ovennævnte link, men jeg mener ( jeg en veninde der er dyrlæge i Sverige) og der må de ikke udtale sig om dyrene til eks ny ejer uden skriftlig tilladelse fra den gamle ejer, men om det er loven eller "bare" etikken der afholder dem fra det ved jeg ikke, men de er forøvrigt en god etik da det hurtigt kunne misbruges og mistolkes i de forkerte hænder.

• #21   19. sep 2012 Maj-britt Hmm... hvordan beteges offenligt bestikkelse ?
    Nu siger du dyreværns sag. hvis vi f.eks antager der kommer en dame med en hund ind som er mishandlet, og dyrlægen tjekker hunden, bagefter kommen dame nr. 2 og vil have resultaterne på undersøgelserne dette får hun, nogle måneder sener kommer sagen for retten (dette vidste han ikke da han udlevet papirene til dame nr. 2), men nu har dyrlæge udlevet papirne, har han så brut sin tavsheds pligt i offenligt bestikkelse eller?

• #22   19. sep 2012 Nej, i det tilfælde har han ikke, men hvis jeg af politiet bliver kaldt ud og skal vurdere nogle dyr i forbindelse med en dyreværnssag om mishandling, har jeg tavshedspligt, da jeg er "bestilt" af det offentlige.

• #23   19. sep 2012 Offentlig bestikkelse? smiley

• #24   19. sep 2012 Maj-britt Okay.. Så hvis jeg forstår det rigtig må dyrlægen gøre hvad de vil med deres papir men det etisk forkert at udlevere dem smiley eller?

Hvad hvis det er et stykke papir man har betalt for, er det så det samme som hd billeder, man har betalt for?

Housebuster... tjah bestikkelse,, hurra for taste fejl.. smiley haha

• #25   19. sep 2012 Journalen er dyrlægens og han vælger selv, om han vil dele den med ejer, ny dyrlæge, forsikringsselskab eller hvem, det ellers måtte være interesseret.

Og selvfølgelig er det etisk forkert, at dele den med alle mulige udenforstående. I praksis vil man oftest dele med kolleger uden at blinke og er man i tvivl om, hvorvidt en person skal have information om en hund eller ej, ringer man til ejer og tjekker med dem.

Du skriver om papirer man har betalt for... Ved ikke helt, hvad du tænker på, men uanset om der er betalt eller ej, gælder ovenstående.

• #26   19. sep 2012 Okay takker for hjælpen smiley så blev ja da så meget klogere smiley

• Dyrlæge Poul P
    Dyrlæge Poul P Tilmeldt:
    sep 2012

Følger: 1 Svar: 1
    #27   20. sep 2012 Jeg vil gøre opmærksom på at Dyrlægeforeningens Etisk nævn, er i gang med at omskrive dyrlægernes etiske kodeks der omhandler dette emne. Således vil persondatalovens bestemmelser bliver inddraget i dette punkt. Udlevering af journaler, uden personens samtykke, til andre personer end dyrlæger er både en overtrædelse af etisk kodeks samt persondataloven.

• #28   20. sep 2012 Jeg holdet det fint ud, men jeg tror heller ikke det er så mange det ved, hvem jeg er smiley

• #29   20. sep 2012 Poul: lyder godt! Det er fint, at have det samlet, så der ikke er tvivl om, hvad man skal forholde sig til!!

Kommentér på:
Tavshedspligt

Annonce